۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۲۲

گزارش مهر/

اختلاف درباره فروش بخش دانشگاهی/ پایانه‌های فروش: خوب است ـ ناشران: بد است

اختلاف درباره فروش بخش دانشگاهی/ پایانه‌های فروش: خوب است ـ ناشران: بد است

هشت روز پس از برپایی نمایشگاه کتاب، ناشران بخش دانشگاهی در حالی از نبود مشتری برای آثار خود به دلیل استقرار نامناسب گلایه‌مند هستند که مسئولان نمایشگاه کتاب با استناد به آمار پایانه‌های فروش خود از فروش مناسب کتاب در این بخش خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر هشت روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌گذرد و به نظر می‌رسد ناشران دانشگاهی حاضر در نمایشگاه به همه مشکلات خود عادت کرده‌اند جز مکان استقرار تازه شان در نمایشگاه کتاب.

در نخستین روزهای برپایی نمایشگاه کتاب و استقرار ناشران دانشگاهی در بخش جنوب شرقی مصلی، صدای بسیاری از ناشران بلند شد که به دلیل نبود تبلیغات و نیز مکان نامناسب تخصیص یافته به آنها فروششان به حد قابل توجهی کاهش یافته است. در کنار این مشکل از کار افتادن خطوط ارتباطی و پایانه‌های فروش کتاب نیز به این مسئله اضافه شد تا در نهایت کار آنها به عریضه‌نویسی و شکایت به مسئولان نظارتی نمایشگاه بکشد.

با اینکه در روزهای ابتدایی نمایشگاه و به طور دقیق در سومین روز از برگزاری نمایشگاه مشکل پایانه‌های فروش بخش ناشران دانشگاهی بر طرف شده، اما استقبال سرد از این بخش بار دیگر مشکل قرار گرفتن محل استقرار ناشران دانشگاهی در محلی نامناسب را در راس نگاه این ناشران قرار داد.

این موضوع باعث شد در روزهای گذشته جمعی از این ناشران در نامه‌ای که از سوی محمد سلگی، رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی خطاب به رئیس نمایشگاه کتاب نوشته شد به محل استقرار این بخش از نمایشگاه معترض شده و خواستار معرفی بیشتر و کمک در جهت اطلاع‌رسانی درباره حضور مخاطبان در این بخش از نمایشگاه شوند.

این نامه در نهایت برای بررسی در اختیار کمیته نظارت نمایشگاه قرار گرفت و محمدتقی حق‌بین نیز به نمایندگی از این بخش به بررسی مشکلات بخش دانشگاهی نمایشگاه پرداخت.

وی در همین باره به مهر می‌گوید: در نامه ارسال شده از سوی ناشران دانشگاهی به تغییر محل و کمبود تبلیغات محیطی این بخش از نمایشگاه کتاب اعتراض شده بود که به نظر من بد نبود برای این تغییر مکان تعامل بیشتری با ناشران دانشگاهی در حوزه چیدمان این غرفه‌ها صورت پذیرد، ولی به نظر من بهتر است که دو بخش بین‌الملل و دانشگاهی در کنار یکدیگر در آینده قرار بگیرند تا مخاطبان آنها مکمل یکدیگر شوند.

حق‌بین تاکید می‌کند: به نظر من جانمایی محل استقرار نمایشگاه امسال چندان بد نیست. بخش بین‌الملل و دانشگاهی که ارتباط بیشتری باهم دارند در کنار هم هستند و بخش آموزشی و کودک و نوجوان نیز نزدیک به هم هستند و با توجه به اینکه این مسئله که فصل فروش آثار آموزشی الان نیست، قرار گرفتن آنها در محلی که رفت و آمد کمتری دارد چندان عجیب نیست.

وی همچنین با اشاره به مشکل کم‌مخاطبی بخش دانشگاهی در نمایشگاه امسال می‌افزاید: آثار دانشگاهی با توجه به اینکه جنبه آموزشی دارند، بهتر است در آینده با بخش ناشران آموزشی تلفیق شده و یک بخش واحد را ایجاد کنند تا تبلیغات آنها نیز مکمل هم شود.

حق‌بین تاکید می‌کند: آمار دستگاه‌های p.o.s می‌گوید که فروش بخش دانشگاهی بد نیست، اما ناشران دائما گله دارند که این موضوع برعکس است. نتیجه کارشناسی ما هم می‌گوید میزان حضور جمعیت به تناسب دیگر بخش‌ها در بخش دانشگاهی کم نیست.

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که در گرمای کشنده زیر چادرهای بخش دانشگاهی در روزهای گرم اردیبهشت، به طور عمده ناشران فروشنده کتاب‌های کمک آموزشی از حجم مراجعه بالایی برخوردارند. ناشرانی که سعی دارند کتاب‌های تست و سئوالات آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری را به دست جوانان برسانند و در سایر غرفه‌ها تنها چشم‌هایی را می‌شود دید که به کتاب‌های گران دانشگاهی خیره شده و دست‌هایی که خالی‌تر از همیشه این سالن‌ها را ترک می‌کند.

کد خبر 2049728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha